Friday 21 June 2013

1-PRA KEBERANGKATAN-HAJI IFRAD 2012 (1433H)

CATATAN PERJALANAN HAJI IFRAD 2012 (1433H) BERSAMA ISTERI TERSAYANG SERTA KEDUA MERTUA TERCINTA YANG TURUT SERTA DALAM PERJALANAN HAJIKU.

PESAWAT MAS: MH8090 
PENERBANGAN AKHIR: KL-JEDDAH KT106
TARIKH : 19/10/2012-29/11/2012
PEMBIMBING : THTS


Alhamdulillah, syukur ke hadrat Allah SWT kerana dengan izin dan perkenanNya tok dad, tok mom serta kedua ibu bapa mertuaku telah pun menyempurnakan ibadah haji pada tahun 2012 yang lalu, diruang ini tok dad ingin mengabadikan kenangan indah yang tak mungkin di lupakan untuk tatapan anak cucu pada hari-hari mendatang.



PRA KEBERANGKATAN KE TANAH SUCI

Selepas mandi sunat ihram, tok dad mengenakan PAKAIAN IHRAM yang lengkap seterusnya menunaikan solat sunat ihram 2 rakaat. Bertolak ke Kompleks Tabung Haji Kelana Jaya jam 7am 19/10/2012. Keadaan di kompleks haji agak tenang kerana kami antara yang awal sampai. Kami juga merupakan sebahagian daripada para jemaah yang akan berlepas dengan KT 106 iaitu penerbangan akhir jemaah haji Malaysia ke tanah suci.

                                tok ayah & tok mek sempat layan anak cucu cicit sebelum berangkat            

Pendaftaran masuk ke kompleks Tabung Haji bermula jam 11am, diikuti dengan penimbangan bagasi, pemeriksaan passport dan boarding pass.
-taklimat keberangkatan jam 12pm di komplek TH Kelana Jaya.
-bertolak dengan bas khas jam 1 pm
-menaiki pesawat MAS jam 4pm.
Penerbangan ke Jeddah mengambil masa antara 8-9jam.
BERNIAT HAJI (RUKUN) sebaik tiba di Qarnul Manazil (1 jam penerbangan ke Jeddah-pengumuman akan dibuat oleh anak kapal)
“Sahaja aku mengerjakan haji dan aku berihram dengannya kerana AllahTaala”
Seterusnya perlu menjaga 13 pantang larang yang mula berkuatkuasa-(WAJIB)
Bermula dari tika ini juga, tok dad adalah bertanggungjawab sepenuhnya keatas keluarga ini dan memastikan segala keperluan isteri dan kedua mertuaku dipenuhi sebaik dan seadanya....insyallah.



No comments:

Post a Comment

THAILAND-KTM KL- HATYAI-SONGKLA

PENGALAMAN BERKERETAPI DARI KL-PADANG BESAR-HATYAI JOURNEY OF LIFE.... LIHAT, RASAI DAN ALAMI... ALHAMDULILLAH...TERIMA KASIH ALLAH ...