Friday 21 June 2013

3-PERGERAKAN KE MAKKAH AL-MUKARRAMAH DGN BAS


21/10/12-jam 2am kami beratur menaiki bas yang telah ditetapkan, perjalanan menuju ke Makkah mengambil masa 2 jam tanpa henti.Sepanjang perjalanan cuaca agak sejuk, kerana kepenatan menguruskan segala dokumen kami, tok dad tak sempat menguruskan diri sebelum menaiki bas.....terasa sgt3 utk buang air kecil...tak tertahannnnnnn.....apa kan daya -adalah dinasihatkan sebelum menaiki bas uruskan diri sendiri seadanya. Kami spi sekitar Makkah jam 4am, laluan ke Royal Dar Al-Eiman hotel tempat penginapan kami telah ditutup untuk memberi laluan kepada para jemaah menunaikan solat subuh, ini kerana lokasinya bersebelahan dengan dataran Masjidil Haram. Baca doa ketika memasuki kota suci Makkah.

solat subuh dan sarapan padi di restoran yg disediakan.
Dari dalam bas berbalam2 kelihatan 'clock tower' Makkah


Bas kami berhenti utk solat subuh di restoran khas yang disediakan.Istimewanya semua minuman dan makanan direstoran ini adalah percuma utk semua para jemaah yg berhenti dan bersolat disitu..........selepas solat subuh kami mengambil tempat direstoran berkenaan utk sarapan pagi.
Bas bergerak semula menuju hotel penginapan jam 7.30am dan spi di hotel jam 8.30am-alhamdulillah.

panorama dari hotel penginapan kami-kelihatan King Abdul Aziz gate.

Para jemaah haji pada tika kami sampai telah pun memenuhi masjidil haram dan kawasan sekitarnya, satu panorama yang amat menakjubkan, perhimpunan umat Islam sedunia atas satu tujuan dan tekad yang sama menyerahkan diri kepada yang maha berkuasa Allah SWT. 

No comments:

Post a Comment

THAILAND-KTM KL- HATYAI-SONGKLA

PENGALAMAN BERKERETAPI DARI KL-PADANG BESAR-HATYAI JOURNEY OF LIFE.... LIHAT, RASAI DAN ALAMI... ALHAMDULILLAH...TERIMA KASIH ALLAH ...