Friday 19 July 2013

19-HARI TERAKHIR BERADA DIMASJIDIL HARAM

17/11/12
Pagi yang tenang, ceria dan segar membuatkan kami terus bertenaga untuk meniti kehidupan harian di Makkah. Selepas selesai solat subuh kami berhasrat utk ziarah dipersekitaran masjidil haram...menikmati keindahan ciptaan tuhan ditanah suci ini...

jejantas ke aras 2, masjidil haram

                                                   awal pagi aras 3.....dimasjidil haram


agak lengang dan sepi....antara laluan utama ke masjidil haram
yang sentiasa dipenuhi dengan jemaah

terminal bas awam ke Tan'im...
teksi  ke Tan'im juga banyak terdapat dilaluan ini...
                                   pembangunan pesat dipersekitarannya....dimana2 ada 'kren'...

17/11/12 dipersekitaran masjidil haram kerja2 pembersihan giat dilaksanakan, tika ini kerja2 pembersihan di masjidil haram  telah pun bermula, disana sini pekerja2 pembersih tekun melaksanakan tanggungjawab ini. Manakala kawasan persekitarannya dipenuhi dengan kren dan jentera2 berat....Makkah sedang dibangunkan dgn prasarana2 moden utk kesejahteraan umat seterusnya.... 


      ziarah mengikut langkah hingga ke Hajeej Hotel...belakang 'clock tower'.


disini juga telah mula sepi....lokasi yg sentiasa dipenuhi dengan jemaah....
banyak kelihatan hanya jemaah2 dari Monggolia, India, Pakistan & Turki.

Keadaan persekitaran masjidil haram agak lengang, kelihatan disana sini beg2 besar telah mula keluar dari tempat penginapan, laluan2 utama ke Masjidil Haram telah sunyi, di restoran2 juga sunyi.....para jemaah telah bergerak kembali kedestinasi masing2 berbekalkan iman dan taqwa....insyallah.

singgah di Felda D'Saji ...aras 2 Safwa Towers, Makkah
tiada lagi kesesakan ...

Restoran milik penuh Felda Bhd ini menyediakan makanan masakan Malaysia, ia juga merupakan antara restoran yang menjadi kegemaran dan amat terkenal bukan saja dikalangan  jemaah dari Malaysia, bahkan dari pelbagai negara2 lain. Walaupun harga makanannya agak tinggi, namun utk melepaskan rasa rindu terhadap masakan sendiri, pastinya ia menjadi tumpuan utama sepanjang musim haji....disini memang sentiasa penuh dengan jemaah haji dari Malaysia.



Keadaan tak dijangka berlaku sebelah tengahari selepas zohor 17/11/12 tika balik dari ziarah tok dad mengalami sakit perut....angin kot, mula muntah2 dan pening kepala dan ........terlantar dibilik menahan kesakitan, memandangkan keadaan dan waktu tika itu amat kritikal kerana lusanya kami perlu melaksanakan tawaf selamat tinggal dan seterusnya akan bertolak ke Madinah dengan bas yang mengambil masa perjalanan 8 jam.....pastinya dengan situasi ini akan menyulitkan keadaan. Bagaimana pun doktor telah datang kebilik jam 3pm utk rawatan dan diberi suntikan tahan muntah dan.... selepas maghrib keadaan mula pulih....muntah2 dan pening telah berkurangan. Lewat tengah malam mula rasa lega dan boleh tidor dengan nyaman....alhamdulillah, terima kasih Allah SWT kerana menyembuhkan kesakitan yang dialami.

18/11/12

Sepanjang berada di tanah suci ini solat jenazah yang merupakan fardhu kifayah jangan diabaikan, kerana ini adalah peluang kita utk mendapat pahala dari perlaksanaannya, boleh dikatakan setiap waktu akan ada sembahyang jenazah di masjidil haram, bilangannya pula bukan satu atau dua,bahkan kadang2 melebihi dari apa yang kita jangkakan..... kerana hari ini adalah hari terakhir berada di masjidil haram...tergerak untuk merakamkan jenazah seorang jemaah yang meninggal dunia dan disembahyangkan di Masjidil Haram, terus diusung untuk dikebumikan di tanah perkuburan Maala, Makkah. 
Pahala untuk solat jenazah dimasjidil haram adalah sebesar bukit Uhud. ....bila melihat jenazah pastinya meningkatkan rasa keinsafan dan rasa saat2 kematian yang semakin hampir...teringat segala dosa2 silam..."Ya Allah ampunkan lah segala dosa2ku, terimalah taubatku, hidupkan aku dalam islam dan matikan aku dalam islam...moga2 keimananku terus bersemarak.....sebagai insan kerdil yang mengabdikan diri terhadap kebesaranMu"...Amin.


tempat khas utk jenazah yang akan disembahyangkan...

Hari ini agak sibuk ...kerana para jemaah perlu mengemas dan menbungkus  barangan masing2 ke dalam beg kerana esok kami akan meninggalkan Makkah Al-Mukarramah untuk menuju ke Madinah. Setiap jemaah sibok menyiapkan barangan masing2 agar timbangan beg setiap seorang tidak melebihi 25kg.....alhamdulillah siap dan berehat.


seperti biasa selepas solat isyak, kami akan ke cafe utk makan malam, menu malam ini adalah nasi arab. Ini merupakan makanan malam terakhir kami dihotel ini.....jemaah yang tinggal hanyalah jemaah KT 106 sahaja, keadaan ruang makan juga telah lengang kerana ramai jemaah KT terdahulu telah kembali ke tanah air.

alhamdulillah.....
makan malam terakhir....nyum3 nasi arab (ayam/kambing)


19/11/12
Oleh kerana bas akan bertolak ke Madinah jam 4pm, maka selepas solat subuh dimasjidil haram kami terus melakukan tawaf selamat tinggal sebanyak 6 pusingan dan berbaki 1 pusingan yang akan dilengkapkan pada sebelah tengahari selepas solat zohor.(dengan nasihat dan bimbingan mutawif) dengan tujuan utk memudahkan pergerakan dan mengelakkan kami dari melakukan larangan2 selepas tawaf selamat tinggal. 

foto2 hari terakhir sebelum melengkapkan tawaf selamat tinggal....


deretan bas sedia utk membawa para jemaah ke destinasi masing2...
dihadapan hotel Royal Dar Al-Eiman, Makkah.


lokasi yang sentiasa dipenuhi jemaah sepanjang musim haji....
hari ini sunyi dan sepi....kerja2 pembersihan giat dilaksanakan.


di hadapan Baitullah juga agak lengang....tok mom hari2 terakhir.


didataran masjidil haram dan persekitarannya juga lenggang...tiada lagi jutaan jemaah. 


para pekerja pembersih Masjidil Haram ...
sibok melaksanakan kerja2 pembersihan didataran...


hari terakhir dihadapan Baitullah...191112.






Hari2 terakhir kami di masjidil haram amat sayu dan memilukan, keseluruhan persekitaran agak lengang.....ramai kelihatan para jemaah sedang kyusuk bertafakur, berdoa dan tak kurang yang bersolat samada secara sendirian ataupun berkumpulan.....dan yang pasti ramai diantaranya mengalirkan airmata membasahi pipi, sebak, sayu dan sedih utk meninggalkan tempat perhimpunan suci umat islam sedunia ini...entah bila akan dipanggil lagi menyahut seruan illahi di sini atau inikah langkah2 terakhir ditanah suci ini. Allah SWT jua yang menentukan........moga2 bertandang lagi....Amin.
2pm selepas solat zohor dan melengkapkan tawaf selamat tinggal, kami berkumpul dihadapan hotel penginapan, seterusnya bas bergerak menuju ke Madinah jam 4pm.....SELAMAT TINGGAL MAKKAH AL-MUKARRAMAH, INSYALLAH BERTEMU LAGI....










No comments:

Post a Comment

THAILAND-KTM KL- HATYAI-SONGKLA

PENGALAMAN BERKERETAPI DARI KL-PADANG BESAR-HATYAI JOURNEY OF LIFE.... LIHAT, RASAI DAN ALAMI... ALHAMDULILLAH...TERIMA KASIH ALLAH ...