Wednesday 24 July 2013

21-TIBA DI HOTEL MOVENPICK, MADINAH AL-MUNAWWARAH

Cuaca yang amat dingin menggerakkan kami jam 4am 201112, bersedia utk solat subuh di masjid Nabawi.....keadaan pagi ini amat sejuk kerana keadaan cuaca di Madinah ketika kami sampai adalah sekitar 16c-24c musim sejuk di Madinah telah pun bermula.......syukur sangat kerana cuaca disebelah tengahari juga amat dingin walaupun mentari diatas kepala.
Hotel penginapan kami di Madinah juga agak berdekatan dengan masjid Nabawi lebih kurang 30 meter jaraknya dengan dataran masjid Nabawi melalui gate 15.....manakala rakan sebilik masih 'maintain'..... jutaan terima kasih kepada Allah SWT kerana memudahkan pergerakan kami ulang alik ke masjid.

sebelum solat subuh......
panorama dari aras 9, hotel movenpick, Madinah.

bilik penginapan.....
berhadapan masjid nabawi...

201112-ZIARAH DALAMAN MASJID NABAWI

Jam 7.30am kami berkumpul dihadapan hotel penginapan untuk ziarah dalamam yang merangkumi persekitaran masjid Nabawi. Pembimbing kami pagi ini adalah Ustaz Hj Aznil dari THTS. Antara lokasi ziarah ialah kubah hijau, perkuburan baqi', raudhah(taman syurga), deretan pasar kurma bersebelahan perkuburan baqi'  serta persekitaran masjid berkenaan yang terdapat banyak jualan2 pelbagai barangan.Oleh kerana ini adalah hari pertama di Madinah, maka kitaorang survey2 dulu.....

Suasana di Madinah agak berbeza dengan Makkah, jemaah lelaki bebas keluar masuk ke masjid dan juga raudhah, manakala jemaah wanita terpaksa mengikuti peraturan tertentu dari segi masa dan tempat di masjid nabawi begitu juga utk ke raudhah. Jemaah lelaki dan wanita juga diasingkan dengan kawal selia yang baik oleh petugas2 masjid berkenaan. 

kubah hijau....
dibawahnya terdapat makan rasulullah
Alhamdulillah...syukur kepada Allah SWT hari pertama sampai ni tok dad dan Hj Mie sempat masuk ke raudhah...tika kami sampai dipintu masuk ke raudhah kelihatan tak ramai jemaah, kami terus beratur mengikut barisan yg sedia ada dan sempat sembahyang sunat dan berdoa ditaman syurga ini...dan pastinya sepanjang berada di Madinah jika berpeluang dengan keadaan yang mengizinkan kami akan selalu kesini....insyallah.

tembok perkuburan baqi', Madinah

bersama hj mie... menunggu mem2 yg masih belum keluar dari raudhah...posing dulu...


Alhamdulillah....makan tengahari di Movenpick juga amat selesa, pelbagai masakan, minuman dan buah2an disediakan serta  layanan petugas THTS yang amat memuaskan....mesra jemaah...he he

Bismillah...Yum3...lunch time.

Alhamdulillah...epal merah ni sejak sampai
di Mekah hingga ke Arafah, Muzdaliffah, Mina
 dan ke Madinah sentiasa banyak,
amat rangup dan manis...rezeki dari Allah SWT...


Hj Mie sedang melayan memnya.......hmmmmm
biasanya tok dad & hj mie akan sediakan makanan atas meja
kerana kitaorang akan sampai dulu di cafe...

Sekiranya tiada program dilaksanakan, rutin harian kami di Madinah boleh dikatakan sama setiap hari...bermula jam 4am berulang alik ke masjid, makan2, ronda2, rehat2, borak2....buat apa yang disukai....he he..bestnye....



waktu asar.......antara laluan yg sering digunakan 
sepanjang berada di Madinah...

Tika ini bilangan jemaah di Madinah telah mula berkurangan berbanding terdahulunya, ada antaranya telah pun kembali ke negara masing2. Bagi jemaah haji Malaysia pergerakan ke Jeddah juga telah bermula dan seterusnya menaiki pesawat dari Jeddah-KL dan ada juga yang tidak perlu ke Jeddah dimana penerbangan adalah dari Madinah-KL. 
Untuk penerbangan KT 106 yang kami naiki tidak perlu ke Jeddah semula kerana penerbangan adalah dari Madinah-KL...alhamdulillah,  tidak perlu mengharungi perjalanan 8 jam yang amat meletihkan dari Madinah ke Jeddah. 



No comments:

Post a Comment

THAILAND-KTM KL- HATYAI-SONGKLA

PENGALAMAN BERKERETAPI DARI KL-PADANG BESAR-HATYAI JOURNEY OF LIFE.... LIHAT, RASAI DAN ALAMI... ALHAMDULILLAH...TERIMA KASIH ALLAH ...